Tandartspraktijk Hofstede

3233 ag  Oostvoorne
telefoon 0181 - 48 36 88
info@keurigekiezen.nl

Trekken van tanden en kiezen

Er zijn verschillende redenen waarom een tand of kies verwijderd moet worden:

Verstandskiezen hebben vaak te weinig ruimte, een ongunstige ligging, slechte kwaliteit van het glazuur of vormen een bedreiging voor andere tanden of kiezen.
Door cariës of valpartij zwaar beschadigde tanden zijn niet altijd meer te restaureren.
Voor een beugel is het soms noodzakelijk ruimte te maken door één of meerdere kiezen te verwijderen.
Een ontstoken zenuw die naar herhaalde behandeling niet tot rust komt of een progressief tandvleesontsteking met zoveel botverlies dat de tand los gaat staan.

Het trekken van een tand of kies gebeurt altijd met een lokale verdoving. Ook als een kies ontstoken is geeft dit in de regel voldoende gevoelloosheid om zonder pijn te kunnen trekken.

Een gaasje wat stevig wordt dicht gebeten op het wondje geeft voldoende bloedstelping. Als er veel schade is aan het tandvlees zal dit worden dicht gehecht. In alle gevallen dient u niet te veel te spoelen of alcohol te gebruiken, omdat dan een nabloeding te verwachten zal zijn. Krijgt u desondanks meer dan enkele druppels bloed in de mond, rol dan een zakdoek stevig op en herhaal het dichtbijten voor nogmaals een uur. Als ook dit niet voldoende is, moet u contact opnemen met de praktijk, of ’s avonds en in het weekend met de waarnemend tandarts.
Als er bloedverdunners worden gebruikt zullen deze eerst moeten worden afgebouwd (gestopt). Dit gebeurt altijd in overleg met uw huisarts en de trombosedienst! Afhankelijk van het type, de dosis en de reden waarom u ze gebruikt zal dit twee tot zeven dagen zijn. De volgende dag kunt u de bloedverdunners weer normaal innemen.

De eerste twee dagen na het trekken van een tand of kies is het te verwachten dat er zoveel pijnklachten zijn dat pijnstilling door middel van bijvoorbeeld paracetamol noodzakelijk is. Als de pijn een week of langer aanhoudt moet u hiermee terug komen. Verstandskiezen staan erom bekend dat ze meer nabezwaren geven. Vaak is dit te wijten aan een bestaande ontsteking of de moeizame verwijdering.

Hierboven is de normale gang van zaken beschreven, als u twijfelt, schroom dan niet om contact op te nemen met de praktijk.

Sitemap  |  Productie: LinkmasterMonkey.com  © 2024